Lektiearkiv for 8 på Roskilde Private Skole

Perioden: 4/28/2021 til 8/28/2021

PLAN FOR I DAG:

A piece of Cake 8 - chapter 4 Georgia on my mind p.45

Exercise The South.  We will fill in the blanks on the map of the southern states.  You will come in turns to the board and fill one in.

Then we will go on with the exercise States and work on the pronunciation of some unusual names of states.

 

7. lektion: dansk

Vi mødes på Teams kl. 13.55.

Vi tager et kig på den sidste kortfilm i dag og i morgen, og så får I timerne onsdag og torsdag til at skrive på jeres reportager, hvor jeg også atter endnu engang vil gennemgå hvad reportagen skal bestå af, og hvordan den skal opbygges.

Vi arbejder med kortfilmen ”Velkommen hjem”:

https://dansk.alinea.dk/course/QIBB-den-gode-historie-i-kortfilm/page/Qjzs-velkommen-hjem/assignment-rqCU-oevelse-1-de-10-typiske-kendetegn 

Lektie til mandag: Regn opgave 22 og 23 på side 115.

 

1. lektion: Regn færdighedsregning nr. 5 på Alinea Onlineprøver: https://xn--matematikprven-0qb.alinea.dk/product/show/A2ay. Gem færdighedsregningen når timen er gået.

2. lektion: Fortsæt med færdighedsregningen og aflever den når timen er gået :)

PLAN FOR I DAG - IKKE LEKTIE

Vi mødes i TEAMS og jeg forklarer opgaven

Ach So 2B - Kap 5 Dicke Freunde S. 12+13 - 1:  Freundschaften

Der er 8 tekst stykker, men der er 10 overskrifter (Überschrift).  I skal vurdere, hvilke Überschrift passer bedst til tekststykket.  

I arbejder hver for sig.  Der er lydfiler for hvert styk på Minside.alinea.dk.  Spil dem hver for sig, og vælg en overskrift.

Hvis der er tid, begynder vi på s.15 nr. 2

Jeg er eksamensvagt, så I skal arbejde selv.

Vi skal i gang med at lære om noget vigtigt i Danmark, nemlig vores vandløb og åer. 

1. I skal læse kapitel 1 grundigt og besvare begge opgaver sidst i kapitlet:

https://biologi.alinea.dk/course/AugL-vandloeb

2. I skal lytte til et klassisk musikstykke, der med lyden fra et symfoniorkester, skal få os til at tænke på en flod. Fra udspring til stor, bred flod. Stykket hedder "Die Moldau" og er komponeret af tjekken Smetana. Det varer ca. 13 min. og findes på YouTube. I kan lytte mens I læser!

2. lektion: dansk

Vi mødes på Teams kl. 9.05.

I får de første 20 minutter til at arbejde på spørgsmålene til ”Velkommen hjem”:

https://dansk.alinea.dk/course/QIBB-den-gode-historie-i-kortfilm/page/Qjzs-velkommen-hjem/assignment-rqCU-oevelse-1-de-10-typiske-kendetegn

Herefter gennemgår vi svarene sammen til mødet.

PLAN FOR FJERNUNDERVISNING

Vi mødes i TEAMS - og jeg vil forklare opgaven til jer.

I finder to vedhæftede filer.  Den første indholder en tekst og nogle opgaver. Teksten skal I lytte til og læse med.  Den anden er en lydfil af teksten.

Download begge filer. Print teksten og opgaverne ud, hvis muligt. Der er to sider med opgaver - en handler om teksten, og den anden er en grammatisk opgave, hvor I arbejder med præpositioner og pronomer.  Hvis I ikke kan printe hjemme hos jer, skal I skrive i jeres hæft.

Lyt til og læs artiklen og så svar på opgaverne.

Fysiktimen er virtuel. I skal læse hele kapitel 6 om Metaller og ioner i bogen samt se dette korte klip: https://www.youtube.com/watch?v=a0dGxyMtCKA 

:)

3. lektion: historie

Vi mødes på Teams kl. 10.10.

Vi starter på et forløb om 2. verdenskrig, som kommer til at vare fra nu og til sommerferien.

Inden vi starter på det, giver jeg et kort overblik over tiden inden da, altså 1930’erne i Danmark og i verden.

Vi kommer til at arbejde en del i bogen (Historie 8), så den skal I have klar under hele forløbet.


Lektie til fredag 7. maj: Læs s. 138+139 og 141+142.

Læs s. 97-99 i historiebogen (Historie 8)

I kristendomskundskab:

 

1.

Se afsnit 2 af "Abort eller baby"

https://www.dr.dk/drtv/se/abort-eller-baby_158787

Det varer 27 min. 

 

2. 

Besvar de tre spøgsmål i Teams. Gå ind i opgaven i Teams, kristendom. Hvis det ikke virker, så prøv dette link:

https://forms.office.com/r/QZxD9p7P6r

Husk den gode tone!

 

 

 

Matematiktimen er virtuel. Der ligger en lektie på MatematikFessor som i skal arbejde med :)

5. og 6. lektion: dansk

Vi mødes på Teams kl. 12.15.

I får disse to timer til at skrive på jeres reportager. Jeg gennemgår først hvilke elementer en reportage bør indeholde, og hvordan layoutet skal se ud.

Begge plakater med oversigt er lagt ud som vedhæftede filer til denne lektie.

Vi mødes i TEAMS

PLAN FOR I DAG (THIS IS NOT HOMEWORK!!)

A piece of Cake 8 - chapter 4 Georgia on my mind p.46 Learner's Guide

I skal læse Reading Comprehension The South.  Brug Ordbogen.com ved siden af for ord du ikke forstår.  

Derefter skal I lave opgave A - Give each paragraph a precise and snappy heading (præcis og fængende).  

 

Denne time er virtuel. 

Du skal undersøge et metal (se tabel). Lav en mini fremlæggelse på ca. 1-2 minutter om jeres metal. Det skal i fremlægge om på tirsdag i næste uge. I bestemmer selv om i vil bruge PowerPoint. Eksempler på hvad i kan snakke om:

  • Er metallet et grundstof eller en kemisk forbindelse?
  • Hvis det er et grundstof, hvad er dets forkortelse?
  • Hvad er metallets massefylde/densitet, altså hvad vejer 1 cm^3 i g?
  • Er det stærkt?
  • Er det en god varmeleder?
  • En god elektrisk leder?
  • Giv eksempler på hvad det bruges til og hvorfor?
  • Hvad koster det? Er det billigt eller kostbart? Og hvorfor?

 

Elev

Metal

Agnethe

Kobber

Benjamin

Jern

Johannes

Zink

Frederik

Aluminium

Noah J

Stål

Mads

Bly

Ingrid

Guld

Theo

Nikkel

PLAN FOR I DAG - IKKE LEKTIE

Vi mødes i TEAMS og jeg forklarer videre

Ach So 2B - Kap 5 Dicke Freunde S. 12+13 - 1:  Freundschaften

Vi gennemgår Overskrifterne I har valgt pr styk tekst.

Derefter vælger I en tekst og skal fortælle en makker hvad det handler om s.15 nr. 2

Derefter går vi videre til s.16 Friede - I vil høre 3 digte om Freundschaft, og til sidst skal I skrie jeres egen digt.

LEKTIE

A piece of Cake Learner's Guide s.89 The South Reading Comprehension

Attached you will find a scan of the page.  Please complete exercise A

***

Please also do the exercise There/their from the grammar pages attached in Tuesday's Lektieplan

We will go through these in Friday's class

Lektie til i dag: Læs s. 138+139 og 141+142 i historiebogen (Historie 8). 

Læs s. 143-147 i Historie 8 og svar på spørgsmålene til kilderne 1-5 på s. 150

Regn opgave 6-9 på side 129 i bogen.

Lektier

I tirsdags skulle I lave nogle grammatiske opgaver.  De er vedhæftet her.  Den ene havde vi gennemgået, men den anden "their / there" fik vi ikke rettet.  

I skal sikre at I har lavet den til i dag, hvor vi gennemgår den.

Regn opgave 12-18 på side 131 i bogen.

Tyske forholdsord.  

Vi genopfriskede de Akkusative og Dative forholdsord, ved at høre sangene igen.  

I fik en opgave, hvor I skulle finde ud at den rigtig forholdsord, der skulle inde i sætningerne.  

Lav opgaven til og med nr. 13.  For dem der ikke er til sted, opgaven er vedhæftet.

A piece of cake 8 - Article Yesterday, today, Tomorrow.  

Skriv keywords op per afsnit af artiklen, dvs.  Hvilke ord ville være nødvendigt at bruge/notere, for at fortælle om indholdet af afsnittet.

Vi laver historie i (mindst) én af dansktimerne i dag, da vi mister en historietime om ugen til kviktest.

Lektie til i dag:

Læse s. 148-149 og svare på spørgsmål til kilderne 6-9 på s. 150.

Gut Gemacht s. 52 

Gut Gemacht s. 52 for dem der ikke lav dem i sidste uge.

Gut Gemacht s. 53 + 54

Lektie til i dag:

Læs s. 156-159 og svar på spørgsmål til kilderne 14-16.

Spørgsmålene finder I på s. 162

Gut Gemacht s. 53 + 54 - 

Alle elever, som ikke fik lavet hele side 54, skal lave den til i dag.

Digten skal også skrives færdig.

Opgave om bjørnedyr færdig og afleveres i Teams

Installer appen Exoplanet, hvis du har en iPhone - ellers prøv at finde en lignende til Android

Svar på spørgsmålene til kilde 17-19 på s. 159-161.

Spørgsmålene er på s. 162.

Dativ præposition arbejdsblad - Opgave 1 og Opgave 3 (der er ikke nogle nr 2)

Udfyld den sidste side af papirerne jeg delte ud.

Til Mads G

Book report skal afleveres i dag i TEAMS 8th English.  Skabeloner ligger derind men også her.

Skriftlig aflevering - Der Sommer

Jeg delte oplægget ud i klassen, men for en god ordens skyld er det vedhæftet her.  Arbejdet skal afleveres i 8. tysk TEAM

Læs s. 163-165 og svar på spørgsmål til kilde 20-22.

Spørgsmålene finder I på s. 168.