Lektiearkiv for 3A på Vedsted Friskole

Perioden: 2/27/2020 til 6/27/2020

Læsning: Den lille drømmespiser side 68-69 

Arbejdsmappe (lyseblå) side 46

Læsning side 70-71  (Ida og Emil side 47)

Ny skriftligt side 82-83

Skrivebog side 24

Der arbejdes med vikinger. Der er udleveret en sort mappe, hvor der i en plastisklomme ligger en bog om vikinger. 

Vi har snakket om kilde 2 (teksten på side 3 i mappen). 

De skal svare på spørgsmålene på side 3 og 4. 

Diktat: Den gamle mand 2

Læsning: Tarzan eller Superman side 72-73  (eller Ida og Emil side 48)

Ny skriftligt side 84

Læsning (blå mappe): Tarzan, Leo og pigen side 74 og 75

Ny skriftligt side 85 (bøj udsagnsord = gøre-ord: at danse, jeg danser, jeg dansede)

Arbejdsmappe (lyseblå) side 48 og 49 øverst

 

Eller

læs Ida og Emil (Den første læsning)side 49 og lav opgaverne dertil i arbejdsbogen.  

Tirsdagshistorie: Skriv videre på og færdiggør den superheltehistorie I begyndte på i dansktimen fredag den 6/3 (computer) og del historien med mig.

Laves tirsdag:

 

Læsning: Tarzan, Leo og pigen side 76 -77

Eller 

Ida og Emil side 50 + opgaver dertil i arbejdsbogen.

 

Skrivebog side 26 (huller indtil da laves løbende)

 

Skriv en lille hilsen til mig på jeres Google-konto og fortæl lidt om, hvad I har lavet, siden I tog hjem fra skole onsdag eftermiddag. Husk at dele med mig.

 

 

Læsning: Tarzan, Leo og pigen side 78-79

Skriv et lille referat af historien på jeres Google-konto og del med mig.

Eller læs næste side i Ida og Emil og lav opgaver hertil.

Lav den vedhæftede opgave og del med mig. Opgaven ligger også på jeres Google drev under delt med mig: 3. kl. - Dansk 2019-20

 

Læsning: Ingen er som Rosali 1 og 2 (find dem på jeres Google Drev under delt med mig i mappen 3. kl. Dansk. 

Lyseblå arbejdsmappe side 49-50

Frivillig opgave: Ny skriftligt side 86. Laves i Google Docs og deles med mig.

 

 

(De der læser i Ida og Emil læser næste side og laver opgaver i arbejdsbogen)

 

 

Læsning: Ingen er som Rosali 3 og 4. Find siderne som jeg har delt med jer i Google Drev i 3. kl. dansk  (En enkelt får siderne pr mail)

Ny skriftligt side 90

Skrivning side 27 (lav gerne lykker på g, y og j)

 

De der arbejder i Ida og Emil fortsætter med mindst 1 sides læsning + opgaver dertil

Læsning: Ingen er som rosali 5 og 6 (de er delt med jer på Google Drev i mappen for 3. kl. dansk

Skriv et lille referat af historien på Google Docs og del med mig.

 

 

 

(eller læs videre i Ida og Emil + lav opgaver)

Laves onsdag:

Skrivning: Side 28

Lav opgaven "Fælles navne" der ligger i 3. kl. mappen i Google Drev. Kopier opgaven og sæt den ind i et nyt Google Docs, så kan I skrive i den og derefter dele med mig. (kontakt mig hvis det driller)

Læsning: Tarno fra Tanzania (ligger i 3. kl. mappe i Google)

Ny skriftligt side 91

 

(Arbejder man i Ida og Emil, læses næste side og der laves opgaver dertil)

Lav opgaven "Udsagnsord" der ligger i 3. kl. mappen i Google Drev. Kopier opgaven og sæt den ind i et nyt Google Docs, så kan I skrive i den og derefter dele med mig. (kontakt mig hvis det driller)

Skrivebog side 29

Lav opgaven "Spørgsmål til Tarno fra Tanzania" på samme måde som nævnt ovenfor. Det er nok en god ide at læse Tarno-historien igen.

(Hvis man arbejder i Ida og Emil bogen, må man gerne læse 1 side deri og lave 1 side opgaver i stedet for Tarno-opgaven)

 

 

Hej 3 klasse.

I de kommende to uger skal i først gøre gange forløbet færdig, regne på matematikfessor, og starte på statistik.

I bogen skal i altså lave fra 30-48.

Fra side 30 til 35 arbejder eleverne med gange to cifrede tal med et cifret tal. Eleverne har lært to forskellige metoder til at gange.

1)      De kan splitte det store tal op i en tier og en ener, gange disse med det et cifrede tal og herefter plusse de to resultater. F.eks. 18*3 --> 10*3 + 8*3 --> 30 + 24 = 54

2)      De kan gange på den klassiske måde, hvor man først ganger med enere, placer resultatets tier i mente hvor efter man ganger med tierne og plusser menten.F.eks.

  • 18*3 
    2
  • 18*3=  4
    2
  • 18*3= 54

I de sidste sider skal i kaste med terninger og lægge mærke til hvor tit man får de forskellige øjenslag. I må meget gerne snakke om at der er 6 muligheder, og at der er lige stor chance for at slå en 1 som en 6 da alle sider er lige store, og at der så selvfølgelig er en endnu mindre chance for at slå to en sider end at slå to forskellige (6/36 i forhold til 30/36) og hvis man skal havde tre ens bliver chancen endnu mindre. For at kunne lave disse sider skal i havde op til 3 terninger.

På matematikfessor bliver der langt nogle opgaver op. Blandt andet et forløb med gange, så elevernes teknikker kan genopfriskes, dog kommer der også nogle genopfrisknings opgaver om alt det andet vi har lavet i år.

MVH

Marie

PS. hvis i vil snakke med mig er i velkommen til at skrive på marie@vedste-friskole.dk, frem for den anden mail i har, da der er størrer sandsynlighed for at jeg ser jeres mail her. Jeg prøver at tjekke den flere gange dagligt :) 

Eleverne har lige inden stortemaugen fået udleveret et nyt kompendie om Vand. 

Dette kan eleverne arbejde videre med. Vi har læst de første 4 sider til og med s. 25. 

Eleverne skal læse side 26-27 Vi udforsker vand - is, vand og vanddamp, og lave de 3 forsøg som er bagerst i kompendiet, forsøg 6, 8 og 4. Disse forsøg er meget enkle, og handler meget om "hvad tror du der vil ske". 

Alle forsøg kræver meget få remedier, og alle er helt almindelig husholdningsting. 

Hvis ikke eleverne har kompendiet, kan eleverne arbejde med et lignende forløb på Gyldendals fagportal. Det er delt med dem via linket: 

https://forloeb.gyldendal.dk/viser/5e6b52fcb2db7be240be13cb/ 

Der er til denne besked vedlagt en guide til, hvordan man bruger Gyldendals forløb. 

God fornøjelse! Hvis der er spørgsmål undervejs, er I velkomne til at sende mig en mail, så skal jeg forsøge at hjælpe så godt som jeg kan. Brug helst vedsted-friskole.dk 

 

Tirsdagsarbejde:

Læsning: José - en indianerdreng 1 og 2 (delt med jer i Google-mappen for 3. kl.)

Ny skriftligt side 92

 

(Nogle laver næste side i Ida og Emil + opgaver dertil)

 

Husk at se mine kommentarer til de opgaver, I har afleveret - altså gå ind på dem igen og se.

Læsning: José - en indianer dreng 3 og 4 (delt med jer i mappen 3. klasse -Dansk  2019-20 i Google Drev)

Samme sted finder I Opgaver til Josè en indianerdreng. Hvis I kopierer siderne og sætter dem ind i et nyt Docs, kan I skrive i det og derefter dele med mig.

 

(K og S andre læser videre i og laver opgaver til Ida og Emil)

Hej 3. klasse! 

Jeg håber at alle har fået lavet opgaverne til de foregående uger. 

Til onsdag bedes I alle læse siderne 14 og 15 i bogen og lave de tilhørende opgaver i mappen side 11 og 12. 

I skal på side 11 i mappen se denne youtubevideo:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=HzsRiJjRvLY&feature=emb_title

Opgaverne i mappen skal besvares ud fra informationerne i videoen. 

Rigtig god fornøjelse! 

 

Læsning: Josè - en indianerdreng side 5 og 6 (Husk nu at give besked, hvis I ikke kan finde den - så finder vi ud af det på en anden måde)

Ny skriftligt side 93

 

(Eller arbejd videre i Ida og Emil)

Hej 3. klasse 

I bedes til på fredag have læst side 16-18 i bogen (De store togter) og lavet tilhørende opgaver, side 13 og øverst side 14 i mappen. 

Hej 3. klasse!

Jeg håber alt går godt der hjemme! 

Jeg har her nogle forsøg til jer, som omhandler det emne, vi er igang med - vand! I alle forsøg skal der kun bruges ting som I har der hjemme, eller som kan findes i naturen. 

https://forloeb.gyldendal.dk/viser/5e80e6a6b2db7b1c1cac01e2/

Man skal laves mindst 2 forsøg. Det første forsøg skal laves, og så må man selv vælge om man vil lave forsøg 2 eller 3 (eller begge). 

Forsøgene er på Gyldendal og I bedes dele jeres svar med mig. Jeg har vedlagt et dokument i denne lektie, med hvordan man arbejder og deler i Gyldendal. 

God fornøjelse! 

 

Hej 

Jeg har hørt fra flere at der er problemer med matematik fessor. Derfor komme de kommende lektier til at være i matematik bogen. Vi kommer til at hoppe til slutningen af bogen, da der i den rigtige rækkefølge kommer et par forløb om brug af regneark og rumfang. 

Lektierne kommer derfor til at findes fra 74 - 85

Det handler om penge, afrunding, overslag og tilbagebetaling. 

Hvis i har tid må i også gerne øve tabeller og klokken med jeres børn :)

Der burde ikke være de store problemer, men i er selvfølgelig velkommen til at skrive til mig hvis der er det mindste. Min mail er som altid marie@vedsted-friskole.dk

MVH

Marie

S.13 og 14. Husk at når det er HE, SHE eller IT ligger man et s på verben.

 

Påske sjovt

Hvis i har lyst til noget sjovt ,  så send mig en video ligesom den jeg har vedhæftet.  1.kl  2 ,3 eller 4. 2kl 5 ,6 eller 7 og 3kl. 8 , 9 eller 10.

Ned under er texten og sangen , så vil jeg prøve at klip dem sammen.

Mit email er mike@vedfri.dk  og mobil 60516452

https://www.youtube.com/watch?v=RKaxRYJ5AMY

https://www.google.com/search?q=this+old+man&rlz=1CAGMMR_enDK894&oq=this+old+man&aqs=chrome..69i57j46j0l4j69i61j69i60.8235j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Hej 3. kl.

Velkommen "i skole" efter påskeferien.

I dag skal I skrive lidt på google Docs og dele det med mig.

I skal fortælle om, hvad I har lavet i påskeferien samt skrive om, hvad der er det værste og det bedste ved, at I skal være hjemme pga. Corona-krisen. I skal skrive mindst 15 linjer.

I morgen onsdag den 15/4 kl. 9.00 vil jeg gerne mødes med jer på Google Meet.

Hilsen Ulla 

Læs kapitlet ´Vikingernes guder´i bogen, side 20-23.

Til dem som ikke helt er færdige med forløbet med vand, må dette meget gerne laves færdigt. 

Husk at dele! 

https://forloeb.gyldendal.dk/viser/5e80e6a6b2db7b1c1cac01e2/ 

Der er vedlagt et dokument om, hvordan man arbejder i Gyldendal og hvordan man deler med lærer. 

Læs Lito - en skopudserdreng 1 og 2 (find dem i mappen: 3. kl. dansk 2019-20 på Google drev) Husk at give besked i god tid, hvis I ikke kan finde siderne.

(Kasper og Seb læser mindst en side i deres læsebog)

Side 87 i Ny skriftligt. Lav en beskrivelse af en person. 

I skal have lavet begge dele inden fredag kl. 9.00, hvor vi skal have videomøde. Der snakker vi om det, I har læst, og I læser personbeskrivelserne højt på skift. Så skal vi andre forsøge at gætte, hvem I har skrivet om.

Vi "ses"altså fredag kl. 9.00. Til videomødet logger I på med samme link som sidst. For en sikkerheds skyld kommer det lige her igen: 

https://meet.google.com/xcn-ypna-jte

Hilsen Ulla

Hej 3 klasse

Indtil vi starter igen på mandag, må i meget gerne bruge jeres matematik tid på at øve de små tabeller og lege bom leg. 

Dette gøres da vi skal bruge remedier til de sidste ting i bogen, og jeg ikke syntes det er fair over for jeres forældre hvis de skal til at kopire en masse kopi ark. 

MVH Marie

Ny skriftligt side 94

Læsning: Lito en skopudserdreng side 115 (eller 3 i Goglemappen)

Skrivning: Lav den næste side i skrivebogen

 

Ny skriftligt side 94

Husk jeres matematikbog til Marie, så hun kan rette den.

Lav også de tre første sider om klokken i den nye gule matematikmappe til i morgen

Diktat: Den gamle mand 3. Husk at øve godt på ordene.

Tirsdagshistorie: "Mine fremtidsdrømme". Med udangspunkt i den samtale vi havde på klassen, fortæller I om jeres drømme- job, -hus, -bil, -familie, -kæledyr osv.

Historien må meget gerne skrives på computer og deles med mig. Den skal fylde mindst 15 linjer.

Diktat: Den gamle mand 4

Læsning fra side 44 ved afsnittet midt på siden til side 46 ved afsnittet midt på.

Diktat: Øv på ordene til "Den gamle mand 5".

Læsning: Blå læsemappe side 46 fra afsnittet midt på siden til side 48 ved afsnittet midt på.

(Har man Ida og Emil læsebogen læser man 1-2 sider)

Diktat: Kong skjold 1

Tirsdagshistorie: Frit emne.

Historien skrives på computer og skal fylde mindst 15 linjer. Husk åbning, midte og afslutning på historien.

Til undervisningen på torsdag d. 28/5-20, SKAL I medbringe bogen om Vikinger - de små fagbøger, som I har arbejdet med.

De fleste skal gerne have den til at ligge i deres sorte vikingemappe.

Den skal nemlig afleveres til CFU.