Lektiearkiv for 8 på Freds Skolen

Perioden: 2/27/2020 til 6/27/2020

Læs kapiten 2 i De Hvide Mænd og skriv et referat på ca. 3 linjer.

Læs kapitel 4 og 5 i De Hvide Mænd

 

1. Hvad handler Edwins drøm om?

2. Hvem er Lenny? Hvordan skiller han sig ud fra de andre på hans alder?

3. Hvad er der sket med David? Hvad siger de andre til det?

4. Hvad sker der med Simon og hvorfor?

  • Hvorfor tror du at Edwin er med til det til sidst? 

Tysk: nyt emne om Ausländer in Deutschland.

Samfundsfag: nyt emne om de politiske partier og højre-/venstrefløjen

Jeres øvelsesark til diktaten skal være lavet

Visamler lige op på jeres tur til retten + den nye tyske stil gennemgås

jeg har fået en ny mail: msfredsskolen@gmail.com

 og jeg vil gerne have, at I sender jeres gmail på denne. Hvis I ikke har en gmail, må I oprette en, så jeg kan oprette jer i en googel docs mappe, hvor I kan aflevere jeres opgaver. 

I Google er der "Google Classroom", hvor vi kan mødes online:). Det må vi lige afprøve onsdag i samfundsfag, når jeg har fået oprettet alle, 

                                                                                

Tysk: Sprog og sprogbrugsopgave. Sendes til min mail. Senest kl. 11.45. Opgaven er vedhæftet denne lektie

Samfundsfag: Her skal I individuelt arbejde med et parti.

Monya; Venstre

Sara: Det Konservative Folkepart.

Azhaar: Socialdemokratiet.

Rayan: Radikale Venstre.

Aya: Socialistisk Folkeparti.

Lillian: Enhedslisten.

Jasin: Dansk Folkeparti.

Malak: Liberal Alliance.

Maryam: Alternativet.

Ali: Nye Borgerlige.

Mekael + Anas: Det Konservative Folkeparti

 

Opgave

-          Skriv kort om partiets historie fx baggrunden for partiets dannelse, hvornår partiet kom ind i folketinget.

-          Skriv om partiets leder og hans/hendes baggrund

-          Hvilke mærkesager har partiet? (Mærkesager er emner som partiet særligt for)

-          Undersøg hvad partiet gik til valg på ved det sidste folketingsvalg i 2019.

-          Hvilken ideologi har partiet?

Opgaven skrives i Word. På et senere tidspunkt samler jeg det sammen til et kompendium, som I får udleveret.

I kan få søge oplysninger på folketingets egen hjemmeside https://www.ft.dk/da/partier

Og på partiets hjemmeside

se vedhæftet fil til tysk

Så er I godt i gang, kan jeg se! Dog er der stadig et par stykker der mangler - jeg vil minde jer om at det kommer til at tælle som fravær og kan gå ud over jeres karakterer, hvis I ikke deltager i onlineundervisningen!

Tysk stil - se vedhæftet fil

Opgaven

A-opgaven 100-150 ord

1. Skriv om hvilken rejse Özlem fortager sig.

2. Kommenterer på hvad du synes om, Özems tanker om at rejse.

B-opgaven: 100-150

Du skal her skrive en mail til Özlem

1. Fortæl om dit livs rejse fx med familien, med klassen eller med venner

اقرأ درس التيمم 

Så er der opgaver i engelsk til jer inde på drive-mappen! Læg mærke til at opgaven skal være lavet senest kl. 10

Husk at jeres Titanic-interviews også skal være lagt ind senest imorgen! Skriv hvem I var i gruppe med inde på jeres dokument.

I arbejder videre med jeres parti:) Halvdelen af jer er ikke kommet i gang med jeres parti. Jeg opforderer jer til at komme i gang. Del jeres opgave i google docs med mig, så jeg kan give feedback. Dette har jeg gjort med de elever, som har skrevet til mig.

Remember to look for new homework in the English folder and the "Engelsklektier" document! 

REMEMBER to listen to my responses to your homework to make sure you all got it right.

For those of you who have no noticed: Your newest task must be done by thursday at 10:00

Hejsa!

Jeg vil bede jer om, at I alle får oprette en googgle docs både til jeres tyske stil og til jeres opgave i samfundsfag - og at I inviterer mig til at kunne redigere. Her har vi også mulighed for at chatte sammen omkring spørgsmål til opgaverne.

Jeg forventer, at I har det på plads senest i morgen kl. 10

mvh

Marianne

vedhæftet er de rigtige svar til opgaven i sprog og sprogbrug

arbejde videre med jeres tyske stil:)

hvis I inviterer mig på Google docs, har jeg mulighed for at give jer feedback - Inden at I afleverer:)

HUSK AT ALLE OPGAVERNE OG REFERATERNE TIL DEL 2: IDRÆT SKAL VÆRE FÆRDIGE, ELLERS ER DET FRAVÆR

MANY of you still didn't do your latest English homework! Some of you haven't even done the FIRST homework.

Make sure that this is all finished by Friday 20th no later than 12:00.

Make sure to check up on your homework! 

Hejsa!

Jeg vil bede jer om, at I alle får oprette en googgle docs både til jeres tyske stil og til jeres opgave i samfundsfag - og at I inviterer mig til at kunne redigere. Her har vi også mulighed for at chatte sammen omkring spørgsmål til opgaverne.

Jeg forventer, at I har det på plads senest i morgen kl. 10

mvh

Marianne

I arbejder videre med jeres parti

Tysk: skrivetime

aflevere stil

Jeg har lagt en ny historielektie til jer inde i historiedokumentet. 

I arbejder videre med jeres parti

New homework in the folder for you! Must be finished by thursday at 10am

Læs + oversæt teksten Multukultur + opgaver til teksten

I har i dag og mandag til at lave opgaven

Tirsdag "Mødes" vi på Google docs + chat. Hvor I skriver jeres svar på spørgsmålene

Kapitler, referater og opgaver til DEL 3: DANSK

Der er lagt en dansklektie ind i mappen til jer! Bare rolig, den er nem nok.

Som altid: Hvis I ikke lige kan se de nye dokumenter, så gå ind i mappen og tryk F5 et par gange, så burde det komme.

Så er der lagt nye lektier ind i historiemappen! Disse lektier skal være færdige mandag d. 30. kl. 10:00 

Læs + oversæt teksten Multukultur + opgaver til teksten

Afleveres den 1.4

Hej 

da har jeg ikke hørt fra fleste af jer 

jeg forslår at I opretter gruppper på Messenger lige som 9 klasse og tilføje mig .

Læs + oversæt teksten Multukultur + opgaver til teksten

vi mødes på Google docs kl. 10.30, Jeg sender invitationer ud til redigering:)

 

Multikultur

 

Fragen zum Text

  1. Multikulturelle Gesellschaft - woran denkst du, wenn du an dieser Begriff hört?

  2. Was ist positive in einer Multikulturelle Gesellschaft zu leben?

  3.  Was ist negative in einer Multikulturelle Gesellschaft zu leben?

  4. Ist Dänemark eine Multikulturelle Gesellschaft geworden? (Alle svarer på dette spørgsmål)

  5. Findest du es toll in einer  Multikulturelle Gesellschaft/Viertel zu leben? (Alle svarer på dette spørgsmål) 



You have new English homework in the folder for this date

 

Online undervisning 

jeg vil rette matematik opgaver på Skype eller FaceTime 

kl: 11 Maryam, Ali, Lillian og Malak 

kl: 11:30 Azhaar, Anas , Sara og Aaya

kl:12 Mekael, jasin , rayan og Monya

mit nr. 25 174939

sende jeres mobil Nr til mig 

I skal være færdige med jeres parti - og sende det i Google docs.

Jeg sætter så det hele sammen - og sender det til jeres mail.

New English homework in your folder for this date! 

Jeg har prøvet at holde online undervisning på Messenger eller google doks men jeres børn har ikke reageret. Jeg vedhæfter lektier til på mandag . Jeg håber at jeres børn opretter grupper på Messenge. jeg har undervist 9 klasse på Messenger og det gik meget fint . 
 forældrene kan kontakt mig på mobil 25174939

Del 4: Lovparagraffer, referater + opgaver

New task for you in your folder for this date at 10:00

I skal lave de to vedhæftede sider. 

det er om navneord i hankøn. hvis skolen stadig er lukket, skal I sende jeres oversættelse af side 11 til mig på google docs.

Der er stadig nogle, som ikke er færdige med deres opgave.

I dag er altså sidste chance:( 

 

Ny lektie i mappen til den her dag kl. 10

Der er ny lektie til jer i dansklektiedokumentet. Der er denne gang tale om en stil, så det er ret vigtigt at i afleverer dem. Afleveringer modtages ikke efter angivne tidspunkt.

Ny lektie i mappen! 

Afllevering af opgaven da der ikke så mange har afleveret . Gennemgang af hjem opgaven på tirsdag den 22 kl 11 på Messenger 

Jeg håber at i har fået god ferie. 
husk at aflevere jeres naturfag projekt så vi kan tale om det på torsdag den 23 kl 11 på Messenger 

Læse og oversætte Eine Heimat für viele Menschen

 

New homework for this date!

This is en preparation of an English paper, so make sure to do it.

Also, the last of you need to get into the Hangout

Vi skal nu i gang med et nyt emne: Fra idé til lov. som I kan se handler emnet altså om hvordan et lovforslag ender med at blive til en lov.

 

1. Se først https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o

2. læs s. 1-6 om lovgivnigsprocessen (er vedhæftet denne lektie)

3. Besvar sprøgsmålene om forberedelsesfasen på s. 15 og skriv jeres svar på en google docs, som I opretter og inviterer mig til.

I må meget gerne arbejde sammen om spørgsmålene:)

Husk lige at skrive jeres navne på, så jeg kan notere, at I har lavet opgaven:)

skal afleveres senest kl. 10.30

 

Aflevering af opgaver til Eine Heimat für viele Menschen

Opgaverne afleveres via Google docs. senest kl. 10.00

I må gerne aflevere parvis - men det skal stå på opgaven, at I afleverer sammen

Eine Heimat für viele Menschen

Aufgaben zum Text

  1. Um welche Textsorte handelt es sich? 

  1. Wer ist der Absender? 

  2. Wer ist der Empfänger (modtager)?

  3. Was erzählt Lena um ihre Alltag (hverdag) in Deutschland? 

  1. Machen Sie eine Zeitleiste der Ausländer, die nach Deutschland kamen.

  2. woher kommt Lena, denkst du? - und warum?

  1. warum hat Lena so viel kontakt zu den russisch sprechende 

 

Multikulturelle

Erzählen von deinem eigenen multikulturellen Alltag. (50-100 Wörter)

 

New homework in the folder for this date! 

Remember to do your homework. This is also preparations for the English paper.

Hjemopgaver til på fredag 

læse og oversætte Andere Hauptfarbe - anderer Schüler, stimmt das?

Husk. I skal ikke sende jeres oversættelse til mig

Lektier i mappen til denne dato! 

Om lovgivnigsprocessen

læse s. 7-14 -+ svare på spørgsmålene s. 15 om behandlings- og iværksætterfasen

jeres svar sendes til mig via google docs. senest kl. 10.30

English paper for this date, look in the homework document!

 

OBS! De sidste af jer må meget gerne gå ind og acceptere invitationen til Hangouts-gruppen, der mangler rigtig mange. 

I skal svare på spørgsmålene til teksten "Andere Hauptfarbe - anderer Schüler, stimmt das?"

send svarene til mig senest kl. 10.30:) på google docs.

Andere Hauptfarbe

Fragen zum Text

 

  1. Wie lange lebt Fanny mit ihrer Familie schon in Deutschland
  2.  Ist Fanny in Deutschland geboren? 
  3. Fühlt sie sich wie eine Deutsche oder wie eine Afrikanerin.
  4. Wie ist das Leben für sie. Fühlt sie sich mit ihren Hauptfarbe?
  5. Wie gehen ihren Freunde damit um? Finden ihren Freunden es cool mit sie abzuhängen? 
  6. Gab es schon rassistische Beschimpfungen, die sie sich nehmen musst?
  7. Findet sie, man muss als Dunkelhäutige lernen, sich gegen solche Vorurteile zu wehren, oder sollte man weghören?
  1. Sieht sie schon mal Vorurteile darin, eine andere Hautfarbe zu haben?
  2. Hatte sie schon mal den Wunsch, eine andere Hauptfarbe zu haben?

 

Aufgabe 1

 

  1. Wie ist es, in Deutschland als dunkelhäutiger Mensch zu leben?

 

  1. Wie ist das Zusammenleben mit anderen und hat es Auswirkungen auf den Alltag? 

 

  1. Wie ist es, in Dänemark als dunkelhäutiger Mensch zu leben? 

 

I skal nu se kortfilmen "Der Schwarzfahrer"

https://www.youtube.com/watch?v=90MC1btDyxs

der er tyske undertekster + i den vedhæftede fil, er der

manuskrift til kortfilmen + opgaver

i dag:

- se kortfilmen " Der Schwarzfahrer"

- oversæt manuskriptet.

 

 

Nye lektier i mappen til denne dato! 

Nogle af jer har kun lavet halvdelen af jeres danskopgaver, så I har´nu en mulighed for at lave resten inden dagen er slut (kl. 13), så I ikke får (halvt) fravær for den! 

Nye lektier til denne dato! 

Lav disse opgaver og send til mig på Google docs. senest kl. 10.30

I må meget gerne arbejde sammen om opgaverne. I skal bare huske at skrive jeres navne på.

Opgave 1 Et politisk ønske om forhøjelse af den kriminelle lavalder På folketingets hjemmeside: http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l55/index.htm kan I læse den daværende justitsminister Morten Bødskov (S) lovforslag om at sætte den kriminelle lavalder op fra 14 år til 15 år. Hvorfor ønsker Morten Bødskov at forhøje den kriminelle lavalder? Hvilke konsekvenser vil den forhøjede lavalder medføre?

Opgave 2 Partiernes holdning til den kriminelle lavalder Undersøg hvad de politiske partiers holdning til den kriminelle lavalder.

Opgave 3 Jeres holdning til den kriminelle lavalder

Skriv en ordførertale, hvor du fortæller, hvad du mener den kriminelle lavalder skal være.

Opgave 4 Lav jeres eget lovforslag. Husk at begrunde hvorfor

dette lovforslag er vigtigt:)

 

Lektie der skal gøres færdig i dag.

Forklar De Hvide Mænds novum.

 

Ydermere: Få styr på jeres historielektier. I ser ud til at have mistforstået dem godt og grundigt. Det er sidste chance i dag for at få det rettet, inden jeg nedskriver fravær.

  1. Jeres overskrift er "Breaking news: Challenger eksploderer!" så den skal handle om Challenger-ulykken.
  2. I skal ikke kopiere fra nettet eller fra en klassekammerat
  3. I skal bruge den viden (rigtige fakta) I selv har fundet frem til fra de andre opgaver og skrive artiklen med jeres EGNE ord.

New homework for you in the document

Der er mange der mangler at lave/omlave deres historielektier. Her er en ny chance for at lave dem til den her dato.

 

Jeres artikel skal omhandle Challenger-eksplosionen.

I skal ikke kopiere den fra nettet.

 

aflevere opgaverne til Der Schwarzfahrer på google docs senest kl. 10.30

 

Aufgabe 2.  Schreib eine Zusammenfassung (100-150 wörter)

Aufgabe 3. Was zeigt der Film wohl über Rassismus in Deutschland?

Aufgabe 4. Was hältst du von dem Film? Könnte das im wirklichen Leben passieren?

Jeg forventer at I aflevere hjemopgaver

8: Naturfag, 11. maj 2020

Print
 

Af: claes bøgelund

 

Hej 8.klasse, Ahmed og jeg har aftalt at I skal arbejde med regnskoven i naturfag.

I skal inddrage alle tre fag Biologi, Fysik/Kemi og geografi. 

Det første I skal gøre, er at lave tre arbejdsspørgsmål i hvert fag.

Fx i kemi og biologi kunne I spørge, hvad fotosyntesen er og undersøge hvilke forskelle der er i en regnskov og i en dansk løvskov.

Derefter skal I give uddybende svar på jeres arbejdsspørgsmål og det betyder, at man ikke bare kan lave spørgsmål, hvor man kun kan svare ja eller nej.

I kan bruge hjemmesiderne: regnskove – faktalink og Hvad er en regnskov? – Regnskove.dk

Derudover må I meget gerne gå på fx YouTube og fine videoer eller sætte billeder ind i opgaven.

I skal lave en opgave, hvor der både er jeres arbejdsspørgsmål og jeres svar.

Opgaven skal afleveres fredag den 8.maj og skal sendes til både min og Ahmads e-mail.

Claes = cbfredsskolen@gmail.com  Ahmad = amfredsskolen@gmail.com

Husk hvis I har brug for hjælp kan I kontakte både Ahmad og jeg.

Hej 8.klasse, Ahmed og jeg har aftalt at I skal arbejde med regnskoven i naturfag.

I skal inddrage alle tre fag Biologi, Fysik/Kemi og geografi. 

Det første I skal gøre, er at lave tre arbejdsspørgsmål i hvert fag.

Fx i kemi og biologi kunne I spørge, hvad fotosyntesen er og undersøge hvilke forskelle der er i en regnskov og i en dansk løvskov.

Derefter skal I give uddybende svar på jeres arbejdsspørgsmål og det betyder, at man ikke bare kan lave spørgsmål, hvor man kun kan svare ja eller nej.

I kan bruge hjemmesiderne: regnskove – faktalink og Hvad er en regnskov? – Regnskove.dk

Derudover må I meget gerne gå på fx YouTube og fine videoer eller sætte billeder ind i opgaven.

I skal lave en opgave, hvor der både er jeres arbejdsspørgsmål og jeres svar.

Opgaven skal afleveres fredag den 8.maj og skal sendes til både min og Ahmads e-mail.

Claes = cbfredsskolen@gmail.com  Ahmad = amfredsskolen@gmail.com

Husk hvis I har brug for hjælp kan I kontakte både Ahmad og jeg.

Ny lektie til jer! 

Kære 8. kl. 

Som afslutning på jeres emne om "Ausländer in Deutschland" skal I nu skrive en tysk stil. 

Stilen skal først afleveres onsdag, den 20. maj

Teksten er vedhæftet denne lektie:)

Verliebt, verwirrt – am besten vergessen

Aufgabe A (100-150 Wörter)

Tobias, 15 Jahre alt hat einen Brief an Dr. Heike Steigenberger geschrieben. Worum geht es in diesem Text?

Schreiben Sie auch ihren Rat an Tobias.

Aufgabe B (100-150 Wörter)

Was denkst du ist später mit Tobias und Gül passiert?

Du sollst einem Interview mit Tobias machen. Stellen Sie Ihre eigenen Fragen für das Interview und beantworten Sie dann, was Tobias Ihrer Meinung nach beantworten würde

 

New homework for this date

Jeg har nu samlet jeres lovforslag. I skal nu se på de lovforslag, som I har stillet. Ligger på Google docs, som jeg har inviteret jer til at se:)

Opgaven er følgende: 

  1. Kom med jeres holdninger til de 4 stillede lovforslag
  2. Kom med ideer til ændringer til de 4 stillede lovforslag – herunder kan I inddrage de ting, som står i kommentaren.
  3. Præsentér jeres ideer.

 

 

Ny historielektie til denne dato

Aflevering af tysk stil på Google docs. senest kl. 10.30

Verliebt, verwirrt – am besten vergessen

Aufgabe A (100-150 Wörter)

Tobias, 15 Jahre alt hat einen Brief an Dr. Heike Steigenberger geschrieben. Worum geht es in diesem Text?

Schreiben Sie auch ihren Rat an Tobias.

Aufgabe B (100-150 Wörter)

Was denkst du ist später mit Tobias und Gül passiert?

Du sollst einem Interview mit Tobias machen. Stellen Sie Ihre eigenen Fragen für das Interview und beantworten Sie dann, was Tobias Ihrer Meinung nach beantworten würde

 

De sidste af jer må gerne huske at tage De Hvide Mænd - bogen med, så de kan blive afleveret.

Husk også jeres danskhæfter, da I skal bruge dem.

Jeg har forlænget afleveringen af jeres tyske stil til i dag kl. 10.30

sendes på google docs:)

Verliebt, verwirrt – am besten vergessen

Aufgabe A (100-150 Wörter)

Tobias, 15 Jahre alt hat einen Brief an Dr. Heike Steigenberger geschrieben. Worum geht es in diesem Text?

Schreiben Sie auch ihren Rat an Tobias.

Aufgabe B (100-150 Wörter)

Was denkst du ist später mit Tobias und Gül passiert?

Du sollst einem Interview mit Tobias machen. Stellen Sie Ihre eigenen Fragen für das Interview und beantworten Sie dann, was Tobias Ihrer Meinung nach beantworten würde

Jeg har vedhæftet en fil med opsamlings opgaver til ordforrådet til 

enmet "Ausländer in Deutschland".

I skal lave opgave 1 = oversættelse af de enkelte ord  samt opgave 2+4 og sende det til mig på en google docs. senest kl, 11

Vi starter på et nyt emne: FN og menneskerettigheder

I skal læse s. 1-5 midt + svare på spørgsmålene til FN s. 13